Saturday, June 1, 2024

වතුරට දාන්න ගන්න වැල - නැංගුරම් දම්වැල

 නමියාගේ විදිය බ්ලොග් අඩවියේ නමි කොලුවා පෙර දිනකදි කොළොම්පුරේ බ්ලොගයේ කොමෙන්ටුවක් කොටමින් අසා තිබුනා නෞකාවක නැංගුරම් දමන්නේ කෙසේද කියා. ඒ ඉල්ලීම ඉටු කරන්න  නැංගුරම් දමන්න ප්‍රථම නැංගුරම් වර්ග හා නැංගුරම් දම්වැල් ගැන පොඩ්ඩක් පහදා දෙන්න වෙනවා. ඔන්න නමියෝ  නැංගුරම් දම්වැල් හි කතන්දරේ  



නැංගුරම් දම්වැල් නාවික ලෝකයේ අත්‍යාවශ්‍ය  අංගයකි. නැව් සහ අනෙකුත් විශාල යාත්‍රා  නැංගුරම් ලෑමේ දී නැංගුරම් දම්වැල තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. නැංගුරම් දම්වැල් වානේ වලින් සාදා ඇති අතර, ඒවා කටුක සාගර පරිසරයට ඔරොත්තු දෙන පරිදි නිර්මාණය කර ඇත.




 නැංගුරම් දම්වැලක් යනු කුමක්ද?
නැංගුරම් දම්වැල් යනු යාත්‍රා නැංගුරම් ලෑම සඳහා නිර්මාණය කර ඇති අධික බර දම්වැලකි. මෙම දම්වැල යාත්‍රාවේ එක් කෙළවරක නැංගුරමට සහ අනෙක් කෙළවර නෞකාවට සවි කර ඇත. දම්වැල් සාමාන්‍යයෙන්    සමන්විත වන්නේ ශක්තිමත් සහ කල් පවතින දාමයක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා එකට වෑල්ඩින් කරන ලද බහු සබැඳි පුරුක් වලින්ය.
නැංගුරම් දම්වැල් සාදා ඇත්තේ ඉහළ ශක්තියකින් යුත් වානේ වලින් වන අතර එය විඛාදනයට හා ගෙවියාමට ප්‍රතිරෝධී වේ. වානේ සාමාන්යයෙන් මැංගනීස්, ක්රෝමියම් සහ නිකල් වැනි අනෙකුත් ලෝහ සමඟ මිශ්‍ර කර එහි ශක්තිය සහ කල්පැවැත්ම වැඩි කරයි. තාප පිරියම් කිරීම, වාත්තු සහ වෙල්ඩින් ක්‍රියාවලීන්ගේ සංයෝජනයක් භාවිතයෙන් දම්වැල් නිෂ්පාදනය කෙරේනවා.

නෞකාවල නැංගුරම් දම්වැල් වල වැදගත්කම.
නැංගුරම් දම්වැල යනු නෞකාවල වඩාත් තීරණාත්මක අංගයකි. විශේෂයෙන්ම චංචල ජලයේ යාත්‍රාව ස්ථාවරව තබාගැනීම සඳහා එය තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. දම්වැල නැංගුරම සහ යාත්‍රාව අතර ශක්තිමත් සම්බන්ධකයක් ලෙස ක්‍රියා කරයි, නෞකාවේ ස්ථාවරත්වය සහ ආරක්ෂාව සහතික කරයි. නෞකාවල නැංගුරම් දම්වැල් හි වැදගත්කම පහතින්  පෙන්වා දිය හැකිය.

නෞකාවක ආරක්ෂාව සහ ස්ථාවරත්වය සපයයි (Security and Stability )  -     නෞකාවක් නැංගුරම් ලා ඇති විට, එය සෑම විටම ජලයේ ස්ථාවරව පැවතිය යුතුය. නැංගුරම් දම්වැල ජලයේ තත්ත්වය කුමක් වුවත් නෞකාවක් ස්ථාවරව තබා ගැනීමෙන් අවශ්‍ය  ආරක්ෂාව සැපයීම සඳහා වගකීම දරයි. උසස් තත්ත්වයේ නැංගුරම් දම්වැලක් නෞකාවක නැංගුරමට සම්බන්ධ කර ඇතිවිට   සුළං සහ වඩදිය බාදිය යාත්‍රාවට ඇදී යන විට හෝ තල්ලු කරන විට පවා එය තදින් අල්ලා ගෙන සිටියි.

නෞකාව පාවි ඇදීයාම වැළැක්වීම (Drifting) -     නැංගුරම් ලෑමේදී පාවි ඇදීයාම පොදු ගැටළුවක් වන අතර, එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස නෞකාවක මුහුදට ගසාගෙන යාම හෝ වෙනත් යාත්‍රාවල ගැටීම පවා සිදුවේ. පාවි ඇදීයාම වැළැක්වීම සඳහා ශක්තිමත්, හොඳින් සවි කර ඇති නැංගුරම් දම්වැලක් අවශ්ය වේ. නැංගුරම් දම්වැල ඉතා සැහැල්ලු නම්, නෞකාව නිවැරදිව නැංගුරම් දැමීමට ප්‍රමාණවත් නොවේ. එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන්, යාත්‍රාව ඉවතට ගසාගෙන ගොස් අන් නෞකාවලට අනතුරක් විය හැකිය.

නෞකාව කටුක කාලගුණයට මුහුණ දෙන්න (Harsh Weather) -            අයහපත් කාලගුණය නෞකාවක් සඳහා සැලකිය යුතු ගැටලුවක් විය හැකි අතර, එවැනි තත්වයන් තුළ, විශ්වසනීය නැංගුරම් දම්වැලක් හොඳම විසඳුම වේ. ඝන, කල්පවත්නා දම්වැල කටුක කාලගුණික තත්ත්වයන්ට ඔරොත්තු දිය හැකි අතර, නෞකාව තදින් අල්ලාගෙන සිටින බව සහතික කරයි.

නෞකාවක  නැංගුරම පහසුවෙන් ලබා ගැනීම (Retrieval ) -      නැංගුරම නැවත ලබා ගැනීමේදි නැංගුරම් දම්වැලක් වඩාත් පහසු වේ. නැංගුරම පතුලේ සිට එලිමට වඩාත් පහසු වේ.

ආරක්ෂාව (Safety ) -    ශක්තිමත් දම්වැලක් නැංගුරම් ලා යාත්‍රාවේ ආරක්ෂාව සහතික කරයි. නෞකාව නිසියාකාරව ආරක්ෂා කර ගැනීමෙන් නෞකාව පෙරළීමේ හෝ නැංගුරම සිරවීමේ අවස්ථාව නැති වේ. කුණාටු හෝ රළු මුහුද වැනි හදිසි අවස්ථා වලදී නෞකාව නිසි තැන තබා ගැනීමට නැංගුරම් දම්වැල උපකාරී වේ.

 විවිධ වර්ගයේ නැංගුරම් දම්වැල් ඇත, ඒවා ප්‍රමාණය, දව්‍ය සහ ශක්තිය මත පදනම්ව වර්ග කළ හැකිය.

Stud link Anchor Chain  -   මෙය බහුලව භාවිතා වන නැංගුරම් දාමයකි. එය නිර්මාණය කර ඇත්තේ ලින්ක් මත ස්ටුඩ් හෝ ප්‍රක්ෂේපණ සහිතව, දම්වැල ඇඹරීම වළක්වයි.
Stud link Anchor Chain 



Studless Anchor Chain -  Stud link    නැංගුරම් දම්වැලට වඩා සැහැල්ලු සහ නම්‍යශීලී වන අතර, එය මුහුදු පත්ලේ වැතිරවීමට ඉඩ සලසයි.
Studless Anchor Chain 

නැංගුරම් දම්වැල් හි දිග මනිනු ලබන්නේ  බඹ (Fathoms) හා ෂකල් (Shackles)  වලිනි

අඩි 6ක්  =  බඹ 1 යි
බඹ 15 =  ෂකල් 1 යි

One fathom = 6feet. 
1Shackle (shot) = 15 fathoms 
15 fathoms = 90 feet = 27.432 meters

ඉහළ ඡායාරූපයෙන් පෙන්වන්නේ නැංගුරම් ලෑමේදි කොපමණ දිග ප්‍රමාණයක් දම්වැල මුදාහරින බව හදුනාගන්නට ෂකල්  එකින් එකට පාට කර ඇති අයුරුයි.

නෞකාවෙන් නෞකාවට එවායේ  නැංගුරම් දම්වැල් හි දිග වෙනස්වේ  එය  නෞකා නිෂ්පාදනයේදි තිරණය කරනු ලබන්නකි.

16 comments:

  1. https://classic-sailing.com/article/understanding-anchors/#:~:text=The%20most%20ancient%20anchors%20were,well%20as%20a%20permanent%20mooring.

    ReplyDelete
  2. නමියව ගැට ගහල මුහුදෙ ගිල්ලවන්න හොඳ ඔතනිං මොන වගේ දංවැලක් ද?

    ReplyDelete
    Replies
    1. අනේ අසරණ නමියා.. මොන හිතකින් මුදේ ගිල්වන්නද ? මූදේ මාලුන්ට පිටගැස්ම හැදෙනවා ඔය කටුගොඩ ගිල්ලොත්..

      Delete
    2. මාව මරන්ටම නෙව මුන්දලාට උවමනා හිටං

      Delete
    3. බොලාව මරලා මුං මොන අහවල් එක ගන්නද මන්දා .

      Delete
  3. හුම්!
    නැංගුරම් හා නැව් වැඩකිඩ ඉංගිරිසි චිත්තරපටි වලින් දැක තියෙන හන්ද හොදා... මේ පෝස්ට් තේරැම් ගන්න.

    ReplyDelete
    Replies
    1. කදිමයි!
      මාවත් මතක් කරල හිටං පෝස්ට් එක දෑවට

      Delete
    2. ඒ ච්ත්‍රපටිවල දැක්කේ නැත්ද අති උත්තම ගරු කොළොම්පුරයා වාගේ හතර රියං පාංශූ දේහධාරි අවංක ගුණගරුක සෝබමාන නිර්ව්‍යාජ සුරා සූදවෙන් තොර කොල්ලෙක් නැවේ වැඩ කිඩ පෙන්වනවා ??

      Delete
  4. නමියත් කොහේ හරි නැංගුරං දාන්න යනවා කියල හිතෙන්නෙ නැහ්ද හිටං.🤔

    ReplyDelete
    Replies
    1. නමියා දැම්මාට කමක් නෑ ආපහු ගන්න පුලුවන් වෙන විදිහට... ඕක පටලෝලා ගත්තොතිං ඔක්කෝම කෙලි හමාරයි.. මං කිව්වේ නැංගුරම ගැන හොදේ....

      Delete
  5. බඹ (Fathoms) හා ෂකල් (Shackles) වලින් මනින්නේ බ්‍රිතාන්‍යයේ විතරනේ. අනික් රටවල මීටර් වලින්

    ReplyDelete
    Replies
    1. ගොඩාක් රටවල් මෙට්‍රික් වලට මාරු උනත් නැංගුරම් දම්වැල මනිනු විදිහ මාරුවෙලා නෑ.

      Delete
  6. විස්තරේනං ඒ තරං ඔලුවට ගියේ නැති උනාට මේ දම්වැල් ටිකනං මරු..🤗

    ReplyDelete
  7. http://sinduano.blogspot.com/2016/04/blog-post.html?m=1

    ReplyDelete

අදහස් මෙතන නිදහස් කරන්න