Posted: 06 Nov 2018 11:43 PM PST
එක් නෞකාවක් කොළඹටත් අනෙක කන්කසන්තුරයටත් බලා යාත්රා කලේ අප ගාල්ලේ තනිකරවමින්ය. ඉන් තෙදිනකට පසුව අප නෞකාවද ති්රකුණාමලය බලා පිටත්වුයේ නාවිකයින් කිහිප දෙනෙකු තම සේවය නිම කර පිටත්විමෙන් අනතුරුවය. අප සමගින් සිටි ඉතා සුහදශිලි චරිතයක් වු ඔයිලර් අල්විස් අයියාද මෙසේ ගාල්ලෙදි අපෙන් සමුඅරන් නැවෙන් බැස ගිය නාවිකයන් අතර විය. ඔහු අපට ආධුනිකයින් කියා වෙනසක් නොපෙන්වා හොදින් සැලකු අයෙකු වුනි. අල්විස් අයියා වෙනුවට ආවේ තරමක් වියපත් ඔයිලර් කෙනකුය. මමත් කඩ්ඩාත් ඔහුට අන්කල් කියා ආමන්ත්රනය කරන්න පටන්ගත්තෙමු. කඩ්ඩා මේ වන විට අට - දොහල වොච් ඩියුටියත් (Engine room Watch keeping ) දොලහ - හතර ජයතිස්ස අයියාත් හතර - අට පබ්බතයාත් කරමින් සිටියෝය. උසින් අඩු ස්ථුල ජයතිස්ස අයියා හොදහැටි තෙම්පරාදුවු නැවියෙක් විය. එහෙත් බොන්නට පෙරේත කමක් දැක්වු පබ්බතයා තරමක් ඇගපතින් යුතු දන්ඩෙකුවු අතර කපටිකමත් මෝඩකමත් සම්මිශ්රණයවු චරිතයක් වුනි. දිනපතා සිදුකලයුතු ඇකමඩේෂන් හි පිරිසිදු කිරිම් වලට අමතරව එන්ජින් අංශයේ අපට මේන්ඩෙක් හි (Main Deck) නැංගුරම් වින්ඩ්ලෙස් (Anchor Windless ) හා මොරිං විංචි (Mooring Winch) අවටත් ඩෙරික් විංචි (Derick Winch )අවටත් වැස්සෙන හයිඩ්රොලික් තෙල් පිසදැමිමටත් ඉහල තෙල් ටැංකිවලට අත් පොම්පයක් මගින් තෙල් පිරවිමටත් සිදුවිය. ඩෙරික් මාස්ට් වල (Derick Mast) ඉහලින් සවිකර තිබෙනා ටැංකිවලට (Header Tank) තෙල් පිරිවිමෙන් පසුව හිනිමග දිගේ (Vertical Ladder)ඉහලට නැග ටැංකියේ නියමිත ප්රමානයට තෙල් පිරි ඇතිදැයි බැලිය යුතු විය. ටැංකියේ පියන විවෘතකර සිහින් කම්බි කූරක් දමා බැලීම සිදු කලේ හිනිමගේ එල්ලීගෙන සිටියදීය. මෙය කොතරම් අනාරක්ෂිත කිවහොත් දෑත් වල තැවරුනු තෙල් නිසා ලිස්සා අතහැරුනුනොත් නැව්තට්ටුව මත ඇදවැටි බරපතල ලෙස තුවාල විම හෝ මිය යෑම අනිවාර්්යය විය. නෞකාවට බඩු පැටවිම් හා බෑවිම් සිදුකරනා දිනවල දී වෑස්සෙන තෙල් ප්රමාණය අධික විය. තෙල් හැම තැනම විසිරි නොයනසේ මේ විංචි වටකර යකඩ පටියක් වෑල්ඩින් කර ටැංකියක් සේ සකසා තිබුනද නැව පැද්දීම හා තෙල් වෑස්සී එය පිරි ඉතිරියෑම අපහට ගෙන ආවේ කරදර ගොන්නකි. වැසි සහිත දිනවලදී වැසි ජලයත් සමගින් මිශ්රව හතර දිග්භාගයේ විසිරි පැතුරුනු තෙල් පිසදමන්නට සිදුවෙයි. මෙය අසිරු හා කාලය ගොඩාක් වැය වෙන වැඩකි. මාස්ට් හවුස් (Mast House)උඩ පිහිටා තිබෙනා ඩෙරික් විංචි වලට ලගාවන්නට හිනිමගක් නැග ගන්නට සිදුවුනි. රෙදිකැබලි පුරවාගත් බාල්දියක් එක අතකින් එල්ලාගෙන පැද්දෙන නැවක තෙල් තැවරි ලිස්සන සුලු දෑතින් හිනිමගේ එල්ලී කුඩා උසක්වුවද නැග ගැනිම ලෙහෙසි නොමැත. මමත් කඩ්ඩාත් උදේ පාන්දරින්ම නැවේ ඉදිරියටගොස් දෙපැත්තට බෙදී ඉදිරිපැත්තේ ඇතිනැංගුරම් විංචියත් හා මොරිං විංචි එක් අයෙකුත් පිටුපස කොටසේ තිබෙනා ඩෙරික් විංචිත් කැප්ස්ටනයත් (Capstan)අනෙකාත් පිසදැමිම සිදු කලෙමු. බාල්දියට එක්රැුස්වුනු තෙල් හා තෙල් පිසදැමු රෙදි කැබිලි සියල්ල ගන්වොල් එකට උඩින් මහ සයුරට හලා දැමු පසු ජලයේ මතුවන තෙල් පැල්ලම දෙස මෙහොතක් බලාසිටින්නට අප පුරුදුව සිටියේ මෙවැනි පරිසරය විනාශ කරනා ක්රියාවන්ට දායවන්නට සිදුවිම ගැන පසුතැවිලි වෙමින්ය. මේ නෞකාවල ඉතිරිවු කෑම මලපහ තෙල් විදුරු බෝතල් ප්ලාස්ටික් ඇතුලු දිරා නොයන දේවල් හා විවිධ වර්ගයේ රසායනික කෙමිකල්ද ඇතුලුව සියලු අපද්රව්ය හලා දැමුවේ සාගරයටයි. කිසිදා කි්රයා නොකරන තෙල් හා ජලය වෙන්කරනා යන්ත්රයක් (Oily Water Separator ) තිබුනත් එන්ජින් කාමරයේ එකතුවෙන තෙල් මිශ්ර ජලය දිවා රාත්රි නොබලා මුහුදට පොම්ප කිරිම මේ නැව ඇතුලුව මා පසුව සේවය කල බොහෝමයක්ම නැව් වල සිදුවිය. මා මුලින්ම මෙම නෞකාවට පැමිනෙද්දි එහි පැස්සුම්කරුවන් කිහිප දෙනෙකු සේවයේ යෙදි සිටියහ. සමහරක් පුහුණුවන පැස්සුම් කරුවන් ලෙසින්ද සේවයේ යෙදුනි. මෙහි ප්රධාන පැස්සුම්කරුවාවුයේ එහි කවුරුත් කොට රංජි හෙවත් රංජිත්ය. නොඋස් හොදින් පිරුනු තලෙලූ සිරුරකින් හෙබි ඔහු අවිවාහකව සිටි අතර වයස අවුරුදු තිස් පහකට වඩා වැඩිවුනි. ඉක්මනින් කේන්තියන කුකුල් කේන්තිකරුවෙකු වන රංජි අයියා තමන් කෑම බිම ගැනවත් නොසිතා තම වැඩිය උපරිම අන්දමින් කිරිමට උත්සාහ කරන්නෙකු ලෙසින් සමාගම පුරා ප්රචලිත වි සිටියේය. කොට රංජිගේ කුකුල් කේන්තිය නිසා ඔහු හා සේවයට එක් කල පුද්ගලයින් කිහිප දෙනෙකු තම සේවය හැරදමා නැවෙන් බැස යන්නට හේතුවිය. කොට රංජි යන නම කියද්දිම ඔහුගේ දෙමව්පියන් සමහර ආධුනික පැස්සුම්කරුවන් සිහිකරවාලන්නේ ඉතා බැතියෙනි. වරෙක නැවේ කැප්ටන් සමගින් පවා වාද කරගන්නට තරම් කෝපවන්නෙක්වු ඔහු එසේ කරගත් අවස්ථාවලදි අවසානයේ ඔහු ”අනේ ඔහේ දන්න වෙල්ඩින්.” කියමින් තම වාදය හමාරකලේ කෝපයෙන් පුපුරමින්ය. අප නැවේ වු බරපතල යකඩ පෑස්සිමේ වැඩ ටිකෙන් ටික අඩුව යද්දි පැස්සුම් කරුවන් ද අඩුව ගියේ රංජි අයියා හා තවත් තරුණ හින්දෑරි කොල්ලෙකුවු චමින්ද නැමැත්තා ඉතිරි කරවමින්ය. මෙවර ගාල්ලෙන් නැවට නැවට නැගුන ඔහුද රංජි අයියා මෙන් නිදාගත්තේද අපගේ මෙස් කාමරයේ ලෑලී බංකුවක් උඩය. රංජිත් ගේ හැසිරිම දන්නා චමින්දද පුළුවන් තරම් උත්සාහ කලේ ඔහු හා එක්කව වැඩ නොකර ඈත්ව සිටිමටය. රංජි අයියා සමගින් ඔහුගේ උදව් කරුවෙකු ලෙසින් වැඩ කිරිමට කිසිවෙකු නොවුනායින් එම අවස්ථාව මා හට උදාවිය. කොට රංජි ළඟට මා යැවුනේ රැුගක් ලෙසින් විම විශේෂයක් විය. දෙවන ඉංජිනේරුවරයාගේ විධානයෙන් වෙල්ඩර් හෙල්පර් ලෙසින් රංජිත් හා වැඩට වැටුනි. අධික ගෝසාවෙන් රස්නයෙන් යුක්තවු එන්ජින් කාමරයෙන් පිටව නැවේ ප්රධාන තට්ටුවේ වැඩකරන්නට ලැබිම එක්කරා භාග්යක් ලෙසින් සිතමින් ආවත් එන්ජින් කාමරයේ වැඩ කොතරම් ලෙසිදැයි සිතුනේ මේ මරුමුස් මිනිහා සමගින් වැඩකල ප්රථම හොරාවේදිය. වැඩ කරමින් සිටිනා ඔහු ළඟ රැදෙමින් ඉල්ලන පරක්කුවෙන් ආවුධ හා වෙල්ඩින් කූරු සපයා දිය යුතුවිය. තප්පරයක් හෝ ප්රමාදවුවහොත් ඔහුගේ මුවින් පිටවන්නේ අමු තිත්ත කුණුහරුප වැලකි. වරෙක මා අත තිබු මිටියෙන් රංජිට දමා ගැසිමට තරම් කෝප ගත්තෙමි. කොට රංජි තම සහායකයින් නිර්දය ලෙසින් තලාපෙලා කථාකලේද යන්න මට අවබෝධවුයේ නැවට ආ සමහර පැස්සුම් කරුවන් ඉතා ඉක්මනින් නැවෙන් බැස ගියේ මෙහි වැඩ වැඩිකමටත් වඩා ඔහුත් සමගින් වැඩකල හැකි තත්වයක් නොතිබිමෙන්ය. ”කූරක් දිපං.” මා ඔහුට වෙල්ඩින් කූරක් දිගු කලෙමි. ” ඕක නෙමෙයි හු...... දහයේ කූරක්.” අත රැදි වෙල්ඩින් කූර පසෙක තබා තින්ත බාල්දියක දමා තිබු ආවුධ අතරින් දහයේ වෙල්ඩින් කූරු පෙට්ටිය හොයද්දි ”මොනාද කැ..... තාම හොයනවාද ඉක්මනට කූරක් දිපං.” වෙල්ඩින් කුරක් සොයාගෙන ඔහුට දුනිමි. ”හැමර් එක.” කූර පිලිස්සි යන්නටත් පෙර යළිත් ඔහුගෙන් නියෝගයක් ලැබින. තින්ත බාල්දියට අත දමා මිටියක් ගෙන රංජි අයියාට දිගුකලෙමි. ”යකෝ ඕක නෙමෙයි. චිපින් හැමර් (Chipping Hammer) එක දිපං.” යලිත් මා කෝපයෙන් වෙවුලන්නට විය. පසෙක තිබු චිපින් හැමර් එක ගෙන ඕනෑවට එපාවට මෙන් ඔහුට දිගු කලෙමි. ”හැමර් එක කියන්නේ නැතිව චිපින් හැමර් එක ඕනේ කියලා කියන්න එපැයි.” මා හද තුලින් නැග ආ කෝපය මඳකට නවත්වාගනිමින් ඔහුට පැවසුවෙමි. ”උඹ දන්නේ නැත්නම් ඉගෙන ගනින් මේ තියෙන්නේ චිපින් හැමර් එක මේකෙන් කරන්නේ වෙල්ඩින් බොර කඩන එක. මම ඉල්ලූවේ චිපින් හැමර් එක නැතිව මිටිය නෙමෙයි.” තම හිස පලදවා සිටි වෙල්ඩින් ෂිල්ඞ් (Welding Shield) එක පසකට ගලවා දැමු ඔහු වෙල්ඩින් දුම වැදි රතුවු දැස් වලින් මාදෙස රවා බලමින් කෝපයෙන් කිවේය. මිටියට ඉංග්රිසි භාෂාවෙන් අමතන්නේ හැමර් ලෙසින් බව ඔහු නොදන්නා බව හෝ් දිනපතා පාවිච්චියේදි ව්යවහාරය යට පත්වුවක් නිසාදැයි සිතගත නොහැකිවුනි. එදා සිට ඔහුගේ පාරිභාෂිත වදන් මාලාව හොඳ හැටි ඉගෙන ගන්නට සිදුවිය. රංජි අයියා සමගින් ටික දිනක් වැඩ රාජකාරි කරගෙන යාමේදි ඉබේම තේරුම් ගිය කාරනයවුයේ ඔහුට ක්ෂණික කෝපය ඇතිවන්නේ වැඩක් කරමින් සිටිනා අතර තුරේදි බවය. වැඩයටම ඇලූනු සිතැතිව වැඩය කරනා රංජි අයියා කෑමක් බිමක් ගැන සිතන්නේද නැත. මහන්සියක් දැනුනු කල වැඩය නවත්වා කොහේ හරි සෙවන ඇති තැනක බිම වාඩි ගනියි. ”ගනිං මල්ලියේ ඔය සිගරට් පැකට් එක.” ඔහුගේ අවුද දමා තිබෙනා තින්ත බාල්දියේ පතුල අතගා ගන්නා බෙන්සන් පැකට් එක මගෙන් ලබාගෙන ඔවර්රොල් උඩ සාක්කුවේ නිරතුරුවම රැදි තිබෙනා සිගරට් ලයිටරය එළියට ගෙන දුම්වැටියක් පත්තුකරගන්නා රංජි පළමු ඉරිල්ලෙන්ම විශාල දුමකින් පපුව පුරවා ගනියි. පෙනහළු පුරවාගත් දුමේ ආස්වාදය දෑස් පියාගෙන විදිමින් නාසයෙන් හා කටින් පිටකරගන්නා ඔහු මඳ වේලාවකින් ”එයි මල්ලියේ බලපං කැප්ටන් හරි චිෆ් හරි මේ පැත්තට එනවාද කියලා.” ”දැන් වෙලාව හරිද බං තේ බොන්න.” ඔහු සිගරට්ටුවක් උරනා අතරතුරේදි නිරන්තරයෙන් කියනා හා අසනා වදන් දෙක දන්නා මා පසු කාලිනව පැනය අසන්නටත් කලියෙන් මගේ උත්තරය දෙන්නට පුරුදුවුනිමි. ”නෑ කවුරුත් නෑ. තේ වෙලාව දැන් පහුවෙලා ඉවරයි.” ”පලයං පලයං ගිහිල්ලා තේ බිලා වරෙන් මම මේ සිගරට් එක බීලා එන්නම්.” ඔහු මා පිටත් කලත් එවන විට තේ පානය කරනා වෙලාව අවසන්වි විනාඩි පහලොවක් හෝ විස්සක් පමණ ගෙවි ගොස්ය. තේ ජෝග්ගුවේ ඉතිරිවු නිවුනු තේ බිමටත් තවත් විටෙක තේ නොමැතිව ආපසු හැරි එන්නටත් බොහෝ දිනවල සිදුවිය. තමන්ට වෙහෙස මහන්සිය දැනි වැඩය නතර කරනා තෙක් වේලාව ගැන තැකිමක් නැති ඔහුට මා විසින් කෑම වේලාව හෝ තේ වේලාව බව මතක් කලත් වැඩය නිමා කර මිස එතැනින් හෙලවෙන්නේද නැත. මේ මුඩුම මිනිසා සමගින් විටෙක ඇතිතරම් කේන්ති ගතිමි. අතට අසුවන ආවුදයකින් දමා ගසා යළි එන්ජින් කාමරයේ සේවයට යන්නට සිතුන වාර ගනන අනත්ත විය. නිරතුරුවම දුමෙන් පිරිනු අධික ශබ්දයෙන් යුතු අඳුරු ගුහාවක් වන් එන්ජින් කාමරයේ වැඩ කරනවාට වඩා ගිනි අව්ව හිසට වැදුනත් සිසිල් මුහුදු සුළගින් සැනසෙමින් සිටිම සැපදායකයි සිතමින් සිටියෙමි. වැඩක් අතරතුරෙදි අමු තිත්ත කුණු හරුපයෙන් බැන වැදුනත් වැඩක් නොකරන වේලාවට රංජි අයියා මනුස්සකමින් පිරුනු පුද්ගලයෙකුවිය. කොතරම් තින්ත කුණු හරුපයෙන් බැන කෑගැසුවත් ඔහුට සිනහවකින් සංග්රහ කර ”මොකද ඔච්චර කේන්ති ගන්නේ. කේන්ති ගත්තාම ඉක්මනින් නාකිවෙනවා. ඔය කොන්ඩෙත් ඉදීගෙන එන්නේ එක හින්දා. තාම කසාදයක් බැදලාත් නෑ නේද?”මා කෝප නොගෙන පැවසුවෙමි. එය එක්තරාවිදිහක ඔහුට දුන් අපුරු දඬුවමක්ද විය. නිකරුනේ බැන වැදිමෙන් මා කෝපකර ඉන් කුරිරූ සතුටක් ලැබිම රංජිගේ මානසික තත්වය විය. ඉන් ඔහුට වින්දනයක් ලබාගැනිම වලකාලිමට ඔහු ඉල්ලන්නටත් පෙර එ් අවස්ථාවට අවශ්ය අවුද හා වෙල්ඩින් කූරු සපයා දෙන්න හැකිවුනි. කොපමන බැන්නත් ගනන් නොගෙන විහිලුවකින් ඒ බැනිල්ල මගහරවා ගැනිමට තරම් මා උපක්රමශීලිවුයෙමි. පසු කාලිනව අප දෙදෙනා හොඳ මිතුරන් විමටත් එය හේතුවිය. දකුණු පලාතේ මාතර පැත්තේ කෙනෙකුවු රංජි මිත්යා විස්වාස තරමකට හෝ පිලිගත්තේය. මාහට අත බලා සාත්තර කිමට හැකි බව ගල් පැලෙන බොරුවක් ඇද බෑමෙන් පසුව හෙතෙම සමගින් මා මිත්රවිමට පොටක් පාදාගත්තේය. එතැන් සිට පටන්ගත් සාත්තර කිම මා ඔහුගෙන් වෙන්ව යළිදු එන්ජින් කාමරයේ සේවයට ගිය පසුවත් නතරවුයේ නැත. මා දකින දකින අවස්ථාවලදි ඔවර්රෝල් එකෙන් තම කුණු දුවිලි හා මලකඩ ගෑවුනු අත පිසදාගෙන ”මල්ලි කියපං බං සාත්තරයක්” අල්ල දිගු කරන්නට විය. පසුව මේක මටම මල කරදරයක්ද විය. සයුරේ ආ මඟ පැද්දෙන පොල් ලෙල්ලක් - සයුරේ දසවසක් - 1ගාල්ලෙන් වැඩ ඇරඹිම - සයුරේ දසවසක් - 2සී සික් සමගින් පළමු මුහුදු ගමන. - සයුරේ දසවසක් - 3නැවෙන් ති්රකුණාමලයට බසයෙන් කොළඹට - සයුරේ දසවසක් - 4ලොක්කාගේ ජරාවැඩක් - සයුරේ දසවසක් - 5නැංගුරම්ලාගෙන සැමරූ සිංහළ අවුරුද්ද - සයුරේ දසවසක් - 6අටුවාවවොච් ඩියුටිය (Engine room Watch keeping ) Watch keeping is an integral part of marine engineer's duties on board ship. A lot of maintenance work can be reduced by following an efficient watch keeping routine in the ship's engine room. Moreover, it can also avoid serious accidents from taking place. නැංගුරම් වින්ඩ්ලෙස් (Anchor Windless ) An anchor windlass is a machine that restrains and manipulates the anchor chain on a boat, allowing the anchor to be raised and lowered by means of chain cable. A notched wheel engages the links of the chain or the rope. මොරිං විංචි (Mooring Winch)
Mooring winch is a mechanical device used for securing a ship to the berth. An equipment with various barrels used for pulling ropes or cables, mooring winches play an important role in berthing the ship ashore.Aug 20, 2009
ඩෙරික් විංචි (Derick Winch ) The duty of a deck winch is to lift and lower a load by means of a fixed rope on a barrel, or by means of whipping the load on the warp ends, to top or luff the derricks, and to warp the ship. In fulfilling these duties it is essential that the winch should be capable of carrying out the following requirements; ඩෙරික් මාස්ට් (Derick Mast) A derrick is a lifting device composed at minimum of one guyed mast, as in a gin pole, which may be articulated over a load by adjusting its guys. Most derricks have at least two components, either a guyed mast or self-supporting tower, and a boom hinged at its base to provide articulation, as in a stiffleg derrick. හිනිමග (Vertical Ladder) මාස්ට් හවුස් (Mast House) noun Nautical. a deckhouse built around a mast as a platform for cargo-handling machinery, gear, and controls. (formerly) a tower like crane for stepping and removing masts from ships or boats. a building in which masts are made. කැප්ස්ටනයත් (Capstan)A capstan is a vertical-axled rotating machine developed for use on sailing ships to multiply the pulling force of seamen when hauling ropes, cables, and hawsers. The principle is similar to that of the windlass, which has a horizontal axle. තෙල් හා ජලය වෙන්කරනා යන්ත්රයක් (Oily Water Separator ) An oily water separator (OWS) (marine) is a piece of equipment specific to the shipping or marine industry. It is used to separate oil and water mixtures into their separate components. චිපින් හැමර් (Chipping Hammer) A chipping hammer is a tool used to remove welding slag from a weld and welding spatter from along side welds. Used by carefully swinging and hitting the weld to shatter the slag. To remove spatter, use the wide flat part of the chipping hammer and slide along the surface of the job. Used to remove slag when standard arc welding is performed as slag is not produced when mig or tig welding is performed. Used to remove welding spatter in all welding processes. වෙල්ඩින් ෂිල්ඞ් (Welding Shield) A welding helmet is a type of headgear used when performing certain types of welding to protect the eyes, face and neck from flash burn, ultraviolet light, sparks, infrared light, and heat. |
No comments:
Post a Comment
අදහස් මෙතන නිදහස් කරන්න